ADDAMO ROSARIA
Collaboratore
Ateneo
|
Università degli Studi di CATANIA
|
Struttura di afferenza
|
Dipartimento di
SCIENZE MEDICHE, CHIRURGICHE E TECNOLOGIE AVANZATE G.F. INGRASSIA
|
E-Mail |
rosaria.addamo@unict.it |
Orari di ricevimento
La Docente riceve, dal lunedì al sabato, previa richiesta di appuntamento.
Curriculum
ROSARIA ADDAMO
Curriculum vitae
(Italiano)
INFORMAZIONI PERSONALI
Nome: Rosaria
Cognome: Addamo
Cittadinanza: Italiana
EMAIL: rosaria.addamo@unict.it
ESPERIENZA LAVORATIVA
ATTUALE POSIZIONE LAVORATIVA
- Dal 01/09/2019 a oggi: Dirigente Scolastico, a seguito del superamento del Concorso nazionale, per titoli ed esami, indetto con D.D.G. del 23 novembre 2017, n. 1259 e pubblicato nella Gazzetta Ufficiale (IV serie speciale – Concorsi n. 90 del 24 novembre 2017).
- Dal 2010 a oggi: Adjunct Professor of Economics presso le University di Catania e Messina.
ALTRE ESPERIENZE LAVORATIVE
- Dal 01/09/2001 al 31/08/2019: Professore a Tempo Indeterminato (a seguito del superamento del Concorso nazionale a Cattedre, per titoli ed esami, per le Discipline Giuridiche ed Economiche, indetto da M.I.U.R. – D.D.G. 1/04/1999).
- Esercizio della Professione forense, con relativa iscrizione all’Albo Professionale (nel 2000).
ESPERIENZE LAVORATIVE IN AMBITO ACCADEMICO
- DaLL’ A.A. 2012/2013 ad oggi: Professore di Economia Politica, Economia Aziendale, Economia Applicata, Sociologia dei Processi Culturali e Comunicativi, Sociologia dei processi economici e organizzativi, Organizzazione aziendale, presso vari Dipartimenti dell’Università degli Studi di Catania.
- A.A. 2018/2019 – 2019/2020: Professore di Organizzazione aziendale Scuola di Specializzazione in Igiene e Medicina Preventiva rivolta ai laureati in Medicina e Chirurgia dell’Università degli Studi di Catania.
- Nell’A.A. 2021/2022: Professore di Economia e Organizzazione aziendale sanitaria. Attività seminariali di approfondimento e/o esercitazioni in Politica Economica e Finanza Internazionale, presso vari Dipartimenti dell’Università degli Studi di Messina.
- Nell’A.A. 2020/2021: Professore di Economia e Organizzazione aziendale sanitaria. Attività seminariali di approfondimento e/o esercitazioni in Politica Economica e Finanza Internazionale, Economia Sanitaria, presso vari Dipartimenti dell’Università degli Studi di Messina.
- Nell’A.A. 2019/2020: Professore di Economia e Organizzazione aziendale sanitaria. Attività seminariali di approfondimento e/o esercitazioni in Politica Economica e Finanza Internazionale, Economia Sanitaria, presso vari Dipartimenti dell’Università degli Studi di Messina.
- Nell’A.A. 2018/2019: Professore di Economia sanitaria Dipartimento presso il Dipartimento Di.Gi.E.S dell’Università degli Studi Mediterranea di Reggio Calabria.
- Dall’A.A. 2018/2019 all’A.A. 2021/2022: Professore di Economia sanitaria presso CORSO di ALTA FORMAZIONE in “Economia, Diritto e Management della Sanità” del Dipartimento Di.Gi.E.S dell’Università degli Studi Mediterranea di Reggio Calabria.
- Nell’A.A. 2018/2019: Professore di Economia sanitaria presso MASTER UNIVERSITARIO del Dipartimento di Patologia Umana, dell’Adulto e dell’Età Evolutiva “G. Barresi” (DETEV) dell’Università degli Studi di Messina.
- Nell’A.A 2018/2019: Professore di Economia e Organizzazione aziendale sanitaria. Attività seminariali di approfondimento e/o esercitazioni in Politica Economica e Finanza Internazionale, Economia Sanitaria, presso vari Dipartimenti dell’Università degli Studi di Messina.
- Nell’A.A 2017/2018: Professore di Scienza delle Finanze, Sociologia generale. Attività seminariali di approfondimento e/o esercitazioni in Politica Economica e Finanza Internazionale, Economia Sanitaria, presso vari Dipartimenti dell’Università degli Studi di Messina.
- Nell’A.A 2017/2018: Professore di Macroeconomia presso il Dipartimento di Economia – Università degli Stranieri “Dante Alighieri” di Reggio Calabria.
- Nell’A.A 2013/2014: Docente di «Gestione della Proprietà Industriale» nell'ambito del Programma formativo per lo sviluppo di competenze nella gestione manageriale e tecnica di infrastrutture di ricerc,a presso il «CENTRO DI ECCELLENZA RICERCA E INNOVAZIONE STRUTTURE E INFRASTRUTTURE DI GRANDI DIMENSIONI» («C.E.R.I.S.I.»).
- Dall’a.a. 2012/2013 all’a.a. 2016/2017: Professore / Esercitatore di Economia Politica, Politica Economica, Economia pubblica e Scienza delle Finanze, Microeconomia, Macroeconomia Internazionale, Economia Applicata, Economia Sanitaria, Economia Aziendale, Organizzazione Aziendale, Diritto Privato, Diritto del Lavoro, Gestione della Proprietà industriale, presso vari Dipartimenti dell’Università degli Studi di Messina.
- Nell’a.a. 2010-2011: Professore a contratto di “Economia Applicata” presso il Corso di Studi in “Tecniche di Radiologia Medica per Immagini e Radioterapia” della Facoltà di Medicina e Chirurgia dell’Università degli Studi di Messina.
- Dall’a.a. 2006/2007 all’a.a. 2011/2012: Attività seminariali di approfondimento e/o esercitazioni in Politica Economica, Economia Politica, Economia Applicata, Scienza delle Finanze, Economia e Finanza Internazionale, presso vari Corsi di Laurea dell’Università degli Studi di Messina.
ISTRUZIONE E FORMAZIONE
- Dottorato di Ricerca in “Economia e Istituzioni” conseguito presso l’Università degli Studi di Messina, consociata con l’Università “Tor Vergata” di Roma.
- Dirigente Scolastico, presso Istituzione scolastica statale, a seguito del superamento del Concorso nazionale, per titoli ed esami, indetto con D.D.G. del 23 novembre 2017, n. 1259 e pubblicato nella Gazzetta Ufficiale (IV serie speciale – Concorsi) n. 90 del 24 novembre 2017).
- Vincitrice della Cattedra di insegnamento di Discipline Giuridiche ed Economiche nella Scuola secondaria di II grado, a seguito del superamento del Concorso nazionale a cattedre, per titoli ed esami, indetto dal MIUR con d.d.g. 1/4/99.
- Cultore della Materia presso l’Università degli Studi di Messina (dall’anno accademico 2006 a tutt’oggi), con competenze anche in vari Settori Scientifici Disciplinari (SECS-P/02 e SECS-P/03).
- Formazione Universitaria Specialistica in “Politica Monetaria e finanziaria”, “Metodi statistici per le Scienze sociali”, “Sociologia economica” ed “Analisi Economica del Diritto”, organizzata dall’Università degli Studi di Messina.
- Abilitazione all’esercizio della Professione forense, con relativa iscrizione all’Albo Professionale (dal 2000).
- Master Universitario di Specializzazione in “Bioetica”, di durata biennale, presso la Facoltà di Teologia dell’Università Pontificia Sal. di Roma – Sezione di Messina, (voto finale 110/110 e lode).
- Diploma Universitario di Perfezionamento in Criminologia conseguito presso la Facoltà di Medicina e Chirurgia dell’Università degli Studi di Messina, con voto 50/50 e lode.
- Vincitrice del contratto di Collaborazione con l’Area della Ricerca dell’Università degli Studi di Catania con riferimento al Progetto Mediterranean Network foremerging NAnomaterials (MedNETNA) – PO FESR Sicilia 2007/2013 (incarico non ricoperto).
- Corso di Alta Formazione Professionale “Valore P.A. – La Cultura Digitale: strumenti innovativi e procedure web”, presso il Dipartimento di Scienze Politiche e Sociali dell’Università degli Studi di Catania, in collaborazione con I.N.P.S.
- Formazione professionale nell’ambito del Piano Operativo Nazionale PON 2014-2020, Codice Progetto: 10.8.4.A1-FSEPON-SI-2016-10, Modulo: "Strategie per la Didattica Digitale Integrata – Didattica per Competenze, Sviluppo delle Competenze per la vita, Accompagnamento all’Impiego".
- Diploma di Specializzazione Polivalente, abilitante alle attività didattiche speciali, conseguito presso l’Università degli Studi di Messina.
- Perfezionamento in Diritto Comunitario, intitolato “La formazione professionale del Giurista ed il Diritto Comunitario” per il conseguimento del titolo di “Avvocato della Comunità Europea”, Progetto promosso ed organizzato nel quadro dell’Azione “Robert Schuman Action Project” col sostegno dell’Ordine degli Avvocati di Messina, del CNF e della Commissione Europea di Bruxelles.
- Inserita – in qualità di docente – nel Programma formativo-informativo sui temi della valorizzazione, organizzazione e tutela della Proprietà industriale, promosso dal Ministero dello Sviluppo Economico e dal Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca, in collaborazione con l’Università telematica delle Camere di Commercio italiane.
- Conseguimento del titolo di Difensore d’Ufficio.
- Formazione professionale per Avvocati in Diritto Minorile Penale.
- Formazione professionale per Avvocati in Diritto Minorile Civile.
- Formazione professionale per Avvocati in “Diritto Penitenziario con elementi di Psichiatria giudiziaria” presso l’Ospedale Psichiatrico Giudiziario di Barcellona P.G. (ME).
- Laurea in Giurisprudenza (110/110, lode) presso l’Università degli Studi di Messina (dignità di stampa della tesi).
- Conseguimento della qualifica di “Esperto catalogazione computerizzata dei Beni Culturali e Ambientali” a seguito di Corso di Formazione Professionale organizzato dall’ECAP – Ente Confederale Addestramento Professionale – Sede di Messina.
- Maturità Classica conseguita presso il Liceo – Ginnasio Statale “G. La Farina” di Messina.
LINGUE STRANIERE
- Certificazione rilasciata dal Trinity College di Londra sulla conoscenza della lingua INGLESE scritta e parlata (Livello B2).
- Frequenza presso i Corsi del Goethe Institut Italien (sede Associazione Italo-Tedesca) per l’apprendimento scritto ed orale della lingua TEDESCA (Livello base).
- Conseguimento delle competenze metodologico-didattiche di apprendimento integrato in L2 – CLIL (Content and Language Integrated Learning) per l’insegnamento delle Discipline in Lingua straniera.
CONOSCENZE INFORMATICHE
- Conseguimento della Nuova Patente europea di informatica ECDL FULL STANDARD (Ecdl Core Level + IT Security e Online Collaboration).
- Utilizzo della LIM – Lavagna Interattiva Multimediale (Interactive Whiteboard).
- Utilizzo del Registro elettronico.
- Utilizzo dei Sistemi di Valutazione informatici d’Ateneo ESSE 3 del CIAM dell’Università degli studi di Messina, che impiega abitualmente ad ogni sessione d’esami.
- Utilizzo dei Sistemi di Valutazione informatici d’Ateneo Dike Util 2.2.1 INFOCERT dell’Università degli Studi di Catania, che impiega abitualmente ad ogni sessione d’esami.
- Formazione in “L’Aula digitale inclusiva: LIM e tecnologie didattiche”.
- Corso di Alta Formazione Professionale su “La Cultura digitale: strumenti innovativi e procedure web”, presso il Dipartimento di Scienze Politiche e Sociali dell’Università degli Studi di Catania, in collaborazione con I.N.P.S.
CAPACITÀ E COMPETENZE ORGANIZZATIVE
- Da settembre 2014 ad agosto 2019: è stata componente dello STAFF di DIRIGENZA, con competenze giuridico-amministrativo-gestionali e delega specifica per le relazioni ed i rapporti giuridico-economici con gli Enti Locali e le Pubbliche Amministrazioni, presso Istituto d’ Istruzione Superiore (MIUR).
- Dall’a.s.2015/2016 al 2018/2019: è stata Componente del N.I.V. (Nucleo Interno di valutazione) presso Istituto d’ Istruzione Superiore (MIUR).
- Da settembre 2012 ad agosto 2019: Responsabile dell’Alternanza Scuola-Lavoro, in Italia e all’Estero, sia dal punto di vista giuridico che organizzativo, favorendo gli opportuni collegamenti tra le Istituzioni Scolastiche e gli Enti pubblici (anche universitari) e privati, nonché l’inserimento degli studenti in azienda.
- Dal 2012/2013 al 2018/2019: Referente del Progetto di Mobilità Transnazionale nell'ambito del Programma Erasmus Plus, Key Action 1, ISFOL Contracting Authority, Mobilità per gli studenti, finalizzato al Tirocinio Formativo all'Estero e alla formazione professionale (VET – Vocational Education and Training), secondo i contenuti ECVET e al rilascio del Certificato Europass Mobility, presso Istituto d'Istruzione Superiore (MIUR).
- Da settembre 2012 ad agosto 2019: Responsabile della Gestione e realizzazione e monitoraggio del Piano Triennale dell’Offerta Formativa, con competenze nella Valutazione ed Auto-Valutazione d’Istituto presso Istituto d'Istruzione Superiore (MIUR).
- Da settembre 2012 ad agosto 2019: Responsabile della Progettazione (Funzione strumentale Area 1), con delega specifica per la Gestione dei Progetti finanziati attraverso i Fondi europei PON-FSE, presso Istituto d'Istruzione Superiore di Messina.
- Nel 2017/2018: chiamata per la Gestione della Proprietà intellettuale (marchi e brevetti) nell’ambito del Progetto PO-FESR Sicilia 2014-2020 – Azione 1.5.5 «Sostegno all’avanzamento tecnologico delle imprese attraverso il finanziamento di linee pilota e azioni di validazione precoce dei prodotti e di dimostrazione su larga scala» – Ambito Sanitario S3 Regionale “Scienze per la Vita”.
- Dal 2012: ha svolto la funzione di Osservatore Esterno dell’Istituto Nazionale di Valutazione del Sistema educativo di Istruzione e di formazione (I.N.V.A.L.S.I.) nell’ambito della Rilevazione nazionale degli apprendimenti.
- Possiede Competenze metodologico-didattiche di apprendimento integrato in L2, CLIL (Content and Language Integrated Learning) per l'insegnamento delle Discipline economico-giuridiche in Lingua straniera.
- Ha svolto attività di organizzazione e coordinamento del Tirocinio Formativo Attivo (T.F.A.) presso Istituto d’Istruzione Superiore (MIUR), favorendo il collegamento tra Istituzione scol. ed Università.
- Fino all’a.a. 2021/2022: ha svolto la funzione di Coordinatore del Corso Integrato di «Diritto ed Organizzazione dei Servizi Sanitari» – presso il Dipartimento di Scienze Biomediche, Odontoiatriche e delle Immagini Morfologiche e Funzionali (BIOMORF) dell’Università degli Studi di Messina.
- Fino all’a.a. 2019/2020: ha svolto la funzione di Coordinatore del Corso Integrato di «Scienze Interdisciplinari del Management Sanitario e delle Scienze Umane» – Vecchio e Nuovo Ordinamento presso il Dipartimento di Scienze Biomediche, Odontoiatriche e delle Immagini Morfologiche e Funzionali (BIOMORF) dell’Università degli Studi di Messina.
- Fino all’a.a. 2016-2017: ha svolto la funzione di Coordinatore del Corso Integrato di «Scienze del Management Sanitario, Scienze Umane e Psicopedagogiche» – Vecchio Ordinamento presso il Dipartimento di Scienze Biomediche, Odontoiatriche e delle Immagini Morfologiche e Funzionali (BIOMORF) dell’Università degli Studi di Messina.
- Fino all’a.a. 2016-2017: ha svolto la funzione di Coordinatore del Corso Integrato di «Scienze Interdisciplinari e dell’Organizzazione Aziendale» – Vecchio Ordinamento presso il Dipartimento di Scienze Biomediche, Odontoiatriche e delle Immagini Morfologiche e Funzionali (BIOMORF) dell’Univ. degli Studi di Messina.
- Fino all’a.a. 2016-2017: ha svolto la funzione di Coordinatore del Corso Integrato di «Management sanitario», presso il Dipartimento di Medicina Clinica e Sperimentale dell’Università degli Studi di Catania.
- Fino all’a.a. 2016-2017: ha svolto la funzione di Coordinatore del Corso Integrato di «Diritto ed Organizzazione dei Servizi Sanitari», presso il Dipartimento di Scienze Biomediche, Odontoiatriche e delle Immagini Morfologiche e Funzionali (BIOMORF) dell’Università degli Studi di Messina.
- Fino all’a.a. 2015-2016: ha svolto la funzione di Coordinatore del Corso Integrato di «Metodologia dell’Organizzazione Sanitaria», presso il Dipartimento di Patologia Umana dell'Adulto e dell'Età Evolutiva "Gaetano Barresi" (DETEV) dell’Università degli Studi di Messina.
- Fino all’a.a. 2014-2015: ha svolto la funzione di Coordinatore del Corso Integrato di «Scienze giuridiche ed economiche» nell’ambito del Corso di Studio Magistrale in Scienze delle Professioni Sanitarie Tecniche Diagnostiche, presso il Dipartimento di Scienze Biomediche, Odontoiatriche e delle Immagini Morfologiche e Funzionali (BIOMORF) dell’Università degli Studi di Messina.
- Fino all’a.a. 2014/2015: è stata Presidente della Commissione d'esami di Economia internazionale presso il Corso di Studio in Scienze delle Relazioni Internazionali e Politiche dell'Università degli Studi di Messina.
- Nel 2014: è stata vincitrice del contratto di collaborazione con l'Area della Ricerca dell'Università degli Studi di Catania (Prog. Mediterranean Network foremerging NAnomaterials, MedNETNA).
- Nel 2013/2014: ha svolto attività di organizzazione, gestione e rendicontazione delle attività didattiche nel Progetto di formazione «TEPA, Formazione sulle tecnologie ecocompatibili e per le produzioni agroalimentari», istituito all’ interno del Progetto «SIBAR», Università degli Studi di Messina.
- Nel 2013/2014: ha svolto, presso la propria pubblica amministrazione, la funzione di Tutor con compiti di Coordinamento logistico ed organizzativo nell’ambito di Progetto PON C1 relativo alla formazione degli studenti negli Stage all’Estero.
- Nel 2012/2013: presso la propria pubblica amministrazione, è stata Responsabile e curatore del Progetto «La Tua Idea d’Impresa», promosso, a livello nazionale, dalla Confindustria col patrocinio del MIUR e della LUISS «Guido Carli».
- Nel 2011/2012: ha svolto la funzione di Tutor con compiti di Coordinamento logistico ed organizzativo nell’ambito del Progetto PON, Azione C5 (Codice Progetto: C-1-FSE-POR-SICILIA- 2012-758), Tirocini e Stage aziendali in Italia e nei Paesi europei, autorizzato dal M.I.U.R., relativo alla formazione degli studenti attraverso Stage aziendali all’ Estero.
- Nel 2011/2012: ha svolto attività di Organizzazione, monitoraggio e controllo della Qualità dei servizi e degli interventi formativi nell’ambito dei Progetti inerenti gli Accordi di Programma Quadro (A.P.Q.).
- Nel 2011/2012: ha svolto, presso la propria pubblica amministrazione, la funzione di Referente per la Valutazione dei Progetti PON finanziati coi Fondi Sociali Europei (FSE) relativi al Codice di intervento C-6-FSE- 2011-96 (Simulazione aziendale).
- Dal 2006 al 2008: ha ininterrottamente svolto la funzione di Tutor tecnico scientifico presso Master Universitario in Management infermieristico, organizzato dall’Azienda Ospedaliera Universitaria (A.O.U.) Policlinico “G. Martino” di Messina, in collaborazione con l’Istituto di Economia e Finanza della Facoltà di Giurisprudenza dell’Università degli Studi di Messina.
- Nel 2013/2014: è stata nominata Docente di «Economia aziendale» e «Legislazione» nell'ambito del Progetto «BIO4BIO», Valorizzazione Biomolecolare ed Energetica di biomasse, innovazione della filiera mangimistica e delle produzioni zootecniche, PON Ricerca a Competitività, Obiettivo formativo 1.
- Nell' anno 2013/2014: è stata nominata Responsabile della stesura, monitoraggio ed attuazione di Accordi di Rete tra Istituti scolastici ed altri enti per la realizzazione di spazi espositivi all'interno della manifestazione internazionale EXPO - Milano 2015.
- Nel 2013: ha curato, sia dal punto di vista giuridico-legale che gestionale-organizzativo, la costituzione e l'avviamento, all'interno di un Ente pubblico, del Fabrication Laboratory (c.d. FabLab), mutuato dall' esperienza americana del M.I.T., Massachusetts Institute of Technology.
- Nel 2010/2011: è stata nominata Esperto, con incarico di insegnamento di «Marketing», «Economia ed Organizzazione aziendale» nell'ambito di Progetto PON.
- Nel 2009/2010: è stata nominata Docente di «Diritto Commerciale» nell'ambito del Progetto di ImpresArte, «Costituzione d' Impresa».
- Nel 2008/2009: è stata nominata Docente di Economia nel Progetto «L'innovazione organizzativa e gestionale per lo sviluppo di 3 piccole e medie imprese (Pmi) del Settore tessile», organizzato da Innova Business Innovation Centre, Centro per lo sviluppo promosso dalla DG XVI della Commissione Europea.
- Nel 2008: è stata membro della Commissione del Dipartimento di Economia Statistica, Matematica e Sociologia – D.E.S.M.A.S. “V. Pareto” dell’Università degli Studi di Messina, nell’ambito del Concorso pubblico per l’assegnazione di n° 1 incarico di “Statistico junior” nell’ambito del Progetto denominato “Analisi delle potenzialità turistiche del territorio long. attraverso l’esame degli elementi di attrattività e di affidabilità turistica”.
- Nel 2007/2008: è stata nominata Esperto formatore esterno della UFC «Area gestionale e marketing- (4a) L' impresa e la sua organizzazione», nell'ambito di Progetto I.F.T.S. (Istruzione e Formazione Tecnica Superiore), organizzato in partenariato con l'Università degli Studi di Messina (Facoltà di Scienze Politiche).
- Nel 2007: è stata membro della Commissione del Dipartimento di Economia, Statistica, Matematica e Sociologia – D.E.S.M.A.S. “V. Pareto” dell’Università degli Studi di Messina, nell’ambito del Concorso pubblico per l’assegnazione di n° 10 contratti di collaborazione a tempo determinato per la figura di “Rilevatori dati e intervistatori statistici”.
- Nel 2004/2005: è stata nominata Docente di «Economia», «Gestione ed Organizzazione Aziendale» presso i Corsi universitari organizzati in partenariato con I.A.L. Veneto di Verona.
- Nel 2003/2004: è stata nominata Docente di Economia, Gestione ed Organizzazione aziendale nei Corsi universitari della Facoltà di Economia e Commercio di Verona, organizzati in partenariato con Irecoop-Veneto di Verona.
- Nel 2003/2004: è stata nominata Docente di Economia e Organizzazione aziendale nell'ambito del Progetto professionalizzante «Acqua e Territorio», finalizzato alla Costituzione di un'Impresa agricola, organizzato col patrocinio della Regione Veneto e dell'Università degli Studi di Verona.
- Nel 2001/2002: ha svolto Attività di Tutorato e supporto didattico agli studenti nel Programma “I.G. Students - Impresa e Laboratorio” patrocinato dal Comune di Messina e svoltosi presso l’I.T.C. “A.M. Jaci” di Messina. Conseguimento del premio “Miglior business Plan dell’ A.S. 2001/02”.
CAPACITÀ E COMPETENZE ARTISTICHE
- Preparazione teorico-pratica su pianoforte.
ALTRE CAPACITÀ E COMPETENZE
- E' autrice di PUBBLICAZIONI NAZIONALI ed INTERNAZIONALI su temi economici.
- E’ Docente di Attività Didattiche Elettive (A.D.E.) in materie Economiche presso l’Università degli Studi di Catania.
- E' relatrice di numerose tesi di Laurea in materie Giuridico-Economiche-Aziendali presso vari Dipartimenti universitari.
- Ha partecipato a numerosi Convegni e frequentato diversi Corsi di formazione e aggiornamento professionale, concernenti tematiche Economiche e Giuridiche.
(26/09/2022)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ROSARIA ADDAMO
Curriculum vitae
(English)
PERSONAL INFORMATION
FIRST NAME: Rosaria
LAST NAME: Addamo
CITIZENSHIP: Italian
EMAIL: rosaria.addamo@unict.it
LINGUISTIC ABILITY: Italian (mother tongue), English (good), German (fair).
EMPLOYMENT
CURRENT PERMANENT POSITION
• Since September 1, 2019, School Principal;
• Adjunct Professor of Economics at the University of Catania and Messina.
OTHER WORK EXPERIENCE
• From 09/01/2001 to 08/31/2019: permanent Teacher in the Secondary school (following the passing of the national competition for chairs, by qualifications and exams, for the Juridical and Economic disciplines, announced by M.I.U.R. - D.D.G. 1/04/ 1999).
• Lawyer.
ACADEMIC WORK EXPERIENCE
- Since the 2012/2013 academic year: Professor of Economics, Business Economics, Applied Economics, Sociology of Cultural and Communication Processes, Sociology of Economic and Organizational Processes, Business Organization, at various Departments of the University of Catania.
- In the 2018/2019 and 2019/2020 academic years: Professor of Business Organization at the School of Specialization in Hygiene and Preventive Medicine for graduates in Medicine and Surgery of the University of Catania.
- In the 2021/2022 academic year: Professor of Economics and Healthcare Business Organization. In-depth seminar activities and/or exercises in Economic Policy and International Finance, at various Departments of the University of Messina.
- In the 2020/2021 academic year: Professor of Economics and Healthcare Business Organization. In-depth seminar activities and/or exercises in Economic Policy and International Finance, Health Economics, at various Departments of the University of Messina.
- In the 2019/2020 academic year: Professor of Economics and Healthcare Business Organization. In-depth seminar activities and/or exercises in Economic Policy and International Finance, Health Economics, at various Departments of the University of Messina.
- In the 2018/2019 academic year: Professor of Health Economics Department at the Di.Gi.E.S Department of the Mediterranean University of Reggio Calabria.
- From the 2018/2019 to 2021/2022 academic year: Professor of Health Economics at the ADVANCED TRAINING COURSE in "Health Economics, Law and Management" of the Di.Gi.E.S Department of the Mediterranean University of Reggio Calabria.
- In the 2018/2019 academic year: Professor of Health Economics at UNIVERSITY MASTER of the Department of Human, Adult and Developmental Pathology “G. Barresi” (DETEV) of the University of Messina.
- In the 2018/2019 academic year: Professor of Economics and Healthcare Business Organization. In-depth seminar activities and/or exercises in Economic Policy and International Finance, Health Economics, at various Departments of the University of Messina.
- In the 2017/2018 academic year: Professor of Financial Science, General Sociology. In-depth seminar activities and/or exercises in Economic Policy and International Finance, Health Economics, at various Departments of the University of Messina.
- In the 2017/2018 academic year: Professor of Macroeconomics at the Department of Economics - University of Foreigners "Dante Alighieri" of Reggio Calabria.
- In the 2013/2014 academic year: Lecturer in «Industrial Property Management» in the training program for the development of skills in the managerial and technical management of research infrastructures at the «CENTER OF EXCELLENCE RESEARCH AND INNOVATION STRUCTURES AND INFRASTRUCTURES OF LARGE SIZES» («C.E.R.I.S.I.»).
- From 2012/2013 to 2016/2017 academic years: Professor / Tutor of Political Economy, Economic Policy, Public Economy and Finance Science, Microeconomics, International Macroeconomics, Applied Economics, Health Economics, Business Economics, Corporate Organization, Private Law, Labor Law, Industrial Property Management, at various Departments of the University of Messina.
- In the 2010/2011 academic year: Adjunct professor of "Applied Economics" at the Course of Studies in "Techniques of Medical Radiology for Imaging and Radiotherapy" of the Faculty of Medicine and Surgery of the University of Messina.
- From 2006/2007 to 2011/2012 academic years: Seminar activities and/or exercises in Economic Policy, Political Economy, Applied Economics, Finance Science, International Economics and Finance, at various Degree Courses of the University of Messina.
EDUCATION
FORMAL EDUCATION
• 1996: Laurea cum laude in Law at University of Messina. Grade: 110/110 cum laude
• 2009: Dottorato di Ricerca (Doctorate / Ph.D.) in Economics at Universities of Messina /Tor Vergata (Rome).
OTHER EXPERIENCES OF STUDY
- Winner of the teaching chair of Juridical and Economic Disciplines in the secondary school, following the passing of the national competition for chairs, for qualifications and exams, organized by the MIUR with D.D.G. 1/4/99.
- Expert on Economics at the University of Messina.
- Specialized University Training in "Monetary and Financial Policy", "Statistical Methods for Social Sciences", "Economic Sociology" and "Economic Analysis of Law", organized by the University of Messina.
- Enabling to practice the legal profession, with relative registration in the Professional Register (since 2000).
- University Master of Specialization in "Bioethics", lasting two years, at the Faculty of Theology of the Pontifical University Sal. of Rome – Section of Messina, (final grade 110/110 cum laude).
- University Diploma of Specialization in Criminology obtained at the Faculty of Medicine and Surgery of the University of Messina, with 50/50 cum laude.
- Winner of the Collaboration contract with the Research Area of the University of Catania with reference to the Project Mediterranean Network foremerging NAnomaterials (MedNETNA) - PO FESR Sicily 2007/2013.
- Advanced Professional Training Course “Valore P.A. – Digital Culture: innovative tools and web procedures”, at the Department of Political and Social Sciences of the University of Catania, in collaboration with I.N.P.S.
- Professional training within the National Operational Plan PON 2014-2020, Project Code: 10.8.4.A1-FSEPON-SI-2016-10, Module: "Strategies for Integrated Digital Teaching - Teaching by Skills, Development of Skills for life, Employment Accompaniment".
- Polyvalent Specialization Diploma, qualifying for special educational activities, obtained at the University of Messina.
- Specialization in Community Law, entitled "The professional training of the Jurist and Community Law" for the achievement of the title of "Lawyer of the European Community", Project promoted and organized in the framework of the "Robert Schuman Action Project" with the support of the Order of Lawyers of Messina, of the CNF and of the European Commission of Brussels.
- Inserted - as a teacher - in the training-information program on the issues of enhancement, organization and protection of industrial property, promoted by the Ministry of Economic Development and the Ministry of Education, University and Research, in collaboration with the Telematic University of the Italian Chambers of Commerce.
- Obtaining the title of public defender.
- Professional training for Lawyers in Juvenile Criminal Law.
- Professional training for Lawyers in Juvenile Civil Law.
- Professional training for Lawyers in "Prison Law with elements of Judicial Psychiatry" at the Judicial Psychiatric Hospital of Barcelona P.G. (ME).
- Degree in Law (110/110, honors) at the University of Messina (publication dignity of the thesis).
- Achievement of the qualification of "Expert in computerized cataloging of Cultural and Environmental Heritage" following a Professional Training Course organized by the ECAP - Professional Training Confederation Body - Messina office.
- Classical high school diploma obtained at the Liceo – Ginnasio Statale “G. La Farina” of Messina.
ORGANIZATIONAL SKILLS
- From September 2014 to August 2019: she was a member of the MANAGEMENT STAFF, with legal-administrative-management skills and specific delegation for legal-economic relations and relationships with Local Authorities and Public Administrations, at the Higher Education Institute (MIUR).
- From the 2015 / 2016 to 2018/2019 academic year: she was a member of the N.I.V. (Internal Evaluation Nucleus) at the Institute of Higher Education (MIUR).
- From September 2012 to August 2019: Coordinator for the School-Work Alternation, in Italy and abroad, both from a legal and organizational point of view, favoring the appropriate links between educational institutions and public (including university) and private bodies as well as the placement of students in the Company.
- From 2012/2013 to 2018/2019: Coordinator of the Transnational Mobility Project within the Erasmus Plus Programme, Key Action 1, ISFOL Contracting Authority, Mobility for students, aimed at Internship Abroad and Vocational Training (VET – Vocational Education and Training), according to the ECVET contents and the release of the Europass Mobility Certificate, at the Higher Education Institute (MIUR).
- From September 2012 to August 2019: Head of Management, Implementation and Monitoring of the Three-Year Plan of the Educational Offer, with skills in Institute Evaluation and Self-Evaluation at Istituto d'educazione Superiore (MIUR).
- From September 2012 to August 2019: Design Manager, with specific delegation for the Management of Projects financed through the European PON-FSE Funds, at the Higher Education Institute of Messina.
- In 2017/2018: call for the Management of Intellectual Property (trademarks and patents) in the context of the PO-FESR Sicily Project 2014-2020 - Action 1.5.5 «Support for the technological advancement of companies through the financing of pilot lines and actions for the early validation of products and large-scale demonstrations» – Regional Health Area S3 "Science for Life".
- Since 2012, she has performed the function of External Observer of the National Institute for the Evaluation of the Education and Training System (I.N.V.A.L.S.I.) in the context of the National Survey of learning.
- She has methodological-didactic skills in integrated learning in L2, CLIL (Content and Language Integrated Learning) for teaching economic-legal disciplines in a foreign language.
- She carried out activities of organization and coordination of the Active Training Internship (T.F.A.) at the Institute of Higher Education (MIUR), favoring the connection between school institution. and University.
- Up to the a.y. 2021/2022: she held the position of Coordinator of the Integrated Course of «Law and Organization of Health Services» at the Department of Biomedical, Dental Sciences and Morphological and Functional Images (BIOMORF) of the University of Messina.
- Up to the a.y. 2019/2020: she held the position of Coordinator of the Integrated Course of «Interdisciplinary Sciences of Health Management and Human Sciences» – Old and New System at the Department of Biomedical, Dental and Morphological and Functional Imaging Sciences (BIOMORF) of the University of Messina Studies.
- Up to the a.y. 2016-2017: she held the position of Coordinator of the Integrated Course of «Healthcare Management Sciences, Human Sciences and Psychopedagogical Sciences» – Old System at the Department of Biomedical, Dental Sciences and Morphological and Functional Images (BIOMORF) of the University of Messina.
- Up to the a.y. 2016-2017: she held the role of Coordinator of the Integrated Course of «Interdisciplinary Sciences and Business Organization» – Old Ordinamento at the Department of Biomedical, Dental and Morphological and Functional Imaging Sciences (BIOMORF) of the Univ. of the Messina Studies.
- Up to the a.y. 2016-2017: she served as Coordinator of the Integrated Course of «Health Management», at the Department of Clinical and Experimental Medicine of the University of Catania.
- Up to the a.y. 2016-2017: she served as Coordinator of the Integrated Course of «Law and Organization of Health Services», at the Department of Biomedical, Dental Sciences and Morphological and Functional Images (BIOMORF) of the University of Messina.
- Up to the a.y. 2015-2016: she held the position of Coordinator of the Integrated Course of «Health Organization Methodology», at the Department of Human Pathology of the Adult and Developmental Age "Gaetano Barresi" (DETEV) of the University of Messina.
- Up to the a.y. 2014-2015: she held the position of Coordinator of the Integrated Course of "Juridical and Economic Sciences" within the Master's Degree Course in Diagnostic Technical Health Professions Sciences, at the Department of Biomedical, Dental and Morphological and Functional Imaging Sciences (BIOMORF) of the University of Messina.
- Up to the a.y. 2014/2015: she was President of the Examination Commission of International Economics at the Study Course in International Relations and Political Sciences of the University of Messina.
- In 2014: she won the collaboration contract with the Research Area of the University of Catania (Prog. Mediterranean Network foremerging NAnomaterials, MedNETNA).
- In 2013/2014: she carried out activities of organization, management and reporting of educational activities in the training project «TEPA, Training on environmentally friendly technologies and for agri-food production», established within the «SIBAR» project, University of Messina.
- In 2013/2014: she carried out, in your public administration, the function of Tutor with logistic and organizational coordination tasks in the context of the PON C1 Project relating to the training of students in Internships abroad.
- In 2012/2013: in her own public administration, you were responsible and curator of the project «Your Business Idea», promoted at national level by Confindustria with the patronage of MIUR and LUISS «Guido Carli».
- In 2011/2012: she performed the function of Tutor with logistic and organizational coordination tasks within the PON Project, Action C5 (Project Code: C-1-FSE-POR-SICILIA- 2012-758), internships and company internships in Italy and in European countries, authorized by the M.I.U.R., relating to the training of students through company internships abroad.
- In 2011/2012: she carried out activities of Organization, monitoring and control of the Quality of services and training interventions in the context of the Projects related to the Framework Program Agreements (A.P.Q.).
- In 2011/2012: she carried out, in your public administration, the function of Referent for the Evaluation of PON Projects financed with the European Social Funds (ESF) related to the Intervention Code C-6-FSE- 2011-96 (Business simulation).
- From 2006 to 2008: she continuously performed the function of Scientific Technical Tutor at the University Master's Degree in Nursing Management, organized by the University Hospital (A.O.U.) Policlinico "G. Martino" of Messina, in collaboration with the Institute of Economics and Finance of the Faculty of Law of the University of Messina.
- In 2013/2014: she was appointed Professor of «Business economics» and «Legislation» within the «BIO4BIO» project, Biomolecular and Energetic valorisation of biomass, innovation of the feed chain and livestock production, PON Competitive Research, Training objective 1.
- In the year 2013/2014: she was appointed Head of the drafting, monitoring and implementation of Network Agreements between schools and other entities for the construction of exhibition spaces within the international event EXPO - Milan 2015.
- In 2013: she oversaw, both from a juridical-legal and managerial-organisational point of view, the establishment and start-up, within a public body, of the Fabrication Laboratory (so-called FabLab), borrowed from the American experience of MIT, Massachusetts Institute of Technology.
- In 2010/2011: she was appointed Expert, with the task of teaching «Marketing», «Economics and Business Organization» within the PON Project.
- In 2009/2010: she was appointed Professor of «Commercial Law» within the framework of the ImpresArte Project, «Corporate Constitution».
- In 2008/2009: she was appointed Professor of Economics in the Project "Organizational and managerial innovation for the development of 3 small and medium-sized enterprises (SMEs) in the textile sector", organized by Innova Business Innovation Centre, a development center promoted by the DG XVI of the European Commission.
- In 2008: she was a member of the Commission of the Department of Statistical Economics, Mathematics and Sociology - D.E.S.M.A.S. “V. Pareto" of the University of Messina, in the context of the public competition for the assignment of No. 1 position of "Junior statistician" in the context of the project called "Analysis of the tourist potential of the long territory. through the examination of the elements of tourist attractiveness and reliability".
- In 2007/2008: she was appointed external expert trainer of the UFC «Management and marketing area- (4a) The company and its organization», within the I.F.T.S. Project. (Higher Technical Education and Training), organized in partnership with the University of Messina (Faculty of Political Sciences).
- In 2007: she was a member of the Commission of the Department of Economics, Statistics, Mathematics and Sociology - D.E.S.M.A.S. “V. Pareto" of the University of Messina, in the context of the public competition for the assignment of 10 fixed-term collaboration contracts for the figure of "data collectors and statistical interviewers".
- In 2004/2005: she was appointed Professor of «Economics», «Business Management and Organization» at the university courses organized in partnership with I.A.L. Veneto of Verona.
- In 2003/2004: she was appointed Professor of Economics, Management and Business Organization in the University Courses of the Faculty of Economics and Commerce of Verona, organized in partnership with Irecoop-Veneto of Verona.
- In 2003/2004: she was appointed Professor of Economics and Business Organization in the context of the «Water and Territory» professionalizing project, aimed at the establishment of an agricultural enterprise, organized under the patronage of the Veneto Region and the University of Verona.
- In 2001/2002: she carried out Tutoring and didactic support activities for students in the “I.G. Students - Enterprise and Laboratory" sponsored by the Municipality of Messina and held at the I.T.C. “A.M. Jaci” of Messina. Achievement of the "Best Business Plan of the A.S. 2001/02".
ARTISTIC SKILLS
- Theoretical-practical preparation on piano.
OTHER SKILLS AND COMPETENCES
- She is the author of NATIONAL and INTERNATIONAL PUBLICATIONS on economic topics.
- She is Professor of Elective Educational Activities (A.D.E.) in Economics at the University of Catania.
- She is the supervisor of numerous degree theses in legal-economic-business subjects at various university departments.
- She has participated in numerous conferences and attended various professional training and refresher courses concerning economic and legal issues.
(September 26, 2022)